Wednesday 6 November 2013

Kembara ke Tanah Suci : Travelog Umrah Ziarah Jordan 7

Ikuti Travelog Umrah Ziarah Jordan daripada TUZJ 1

Bermiqat untuk menunaikan umrah seterusnya di Masjid Taneem

Aku & isteri selesai menunaikan umrah
dan bertahallul di Bukit Marwah

Ikuti Kisah TUZJ 6

Esok merupakan hari terakhir kami berada di Mekah. Terasa sedih untuk meninggalkan Tanah Suci Mekah. Petugas Andalusia mengingatkan kami supaya meletakkan beg pada jam 10.00 pg di lobi hotel.

“Haji dan hajjah, esok merupakan hari terakhir kita di Mekah. Dinasihatkan agar selepas membuat Tawaf Wida’, haji dan hajah tidak dibenarkan menoleh kembali kebelakang. Terus keluar dari Masjid dan terus balik ke hotel. Jangan singgah untuk membeli apa-apa pun dan jangan bergambar. Jika

hendak membeli atau mengambil gambar, hendaklah dibuat sebelum membuat Tawaf Wida’”.

Itulah pesan Ustaz Rizqon kepada jemaah.

Para jemaah dinasihatkan untuk membuat tawaf selamat tinggal (Tawaf Wida’) sebelum waktu Zohor kerana dikhuatiri jika melakukan tawaf selepas waktu Zohor keadaan akan bertambah ramai dan masa juga agak terhad. Ini kerana bas kami akan bertolak ke Madinah diantara jam 2.00 – 2.30 ptg dan di jangka sampai ke Madinah sebelum jam 9.00 malam.

Keesokkan hari, aku dan isteriku sudah bersiap-siap untuk melakukan Tawaf Wida’. Kami turun ke lobi hotel dengan membawa bagasi kami. Ketika di lobi sudah ada petugas Andalusia yang akan menguruskan beg kami. Kami meninggalkan beg kami dan terus menuju ke Masjidil Haram untuk menjalankan Tawaf Wida’.

Setibanya di dalam Masjidil Haram…

“Ya Allah, hari ini adalah hari terakhir aku berada disini. Hari ini juga mungkin kali terakhir aku dapat melihat Ka’abahMu Ya Allah. Ya Allah kau panjangkanlah umurku, murahkanlah rezkiku untuk aku datang kembali ke sini Ya Allah”, bisik hatiku.

“Jom kita minum air Zam-Zam dulu lepas tu terus tawaf”, pesanku kepada isteriku.

Semasa kami melakukan Tawaf Wida’, air mataku bercucuran menitis kerana rasa tidak sanggup meninggalkan Bumi Suci ini. Selama 8 hari kami menghabiskan masa disini tanpa rasa teringat akan soal pekerjaan. Apa yang difokuskan adalah menyembah Allah yang Maha Esa. Semasa melakukan tawaf, aku berdoa agar Allah menjemputku lagi.

Di antara doa yang aku hajatkan…

“Ya Allah kau perkenankanlah segala permohonan dan hajatku, Ya Allah. Jika apa yang ku pohonkan padaMu baik untukku maka kau makbulkanlah dan segerakanlah…dan jika apa yang ku mohonkan tidak memberi kebaikan untukku maka Kau gantikanlah dengan yang lebih baik Ya Allah. Sesungguhnya Kau lebih Mengetahui”.

“Ya Allah jangan jadikan hari ini kali terakhir aku dapat menjejakkan kakiku disini, panjangkanlah umurku, murahkanlah rezkiku dan jemputlah aku lagi Ya Allah”.

Selesai tujuh pusingan Tawaf Wida’, kami terus keluar dari Masjid dan tidak lagi menoleh kebelakang. Terasa sebak didalam hati ini…

Kenangan bergambar balik daripada Masjid

Selepas solat di tingkat 2 Masjid

Suasana indah selepas solat Maghrib

Jam menunjukkan sudah 2.30 ptg, kami semua sudah berada di dalam bas. Perjalanan kami dijangka mengambil masa lebih kurang 6 jam termasuk berhenti diperhentian untuk berehat dan makan.

Selepas beberapa jam perjalanan, kami berhenti di perhentian di kawasan bernama Wadi Kudait. Di sini kami berehat dan dijamu nasi arab oleh pihak Andalusia. Perjalalan kami mungkin akan mengambil masa 3-4 jam lagi untuk sampai ke Madinah.

Terlelap dalam perjalanan ke Madinah

Di perhentian Wadi Kudait bersama Dato' Daud Che Ngah

Isteriku bersama jemaah lain menjamu nasi arab

Lebih kurang jam 9.00 malam, kami telah tiba di hadapan hotel penginapan kami di Madinah, Hotel Durrat Al-Fayruz. Kelihatan suasana di Madinah amat mendamaikan, tentunya kerana Junjungan Besar kita Nabi Muhammad S.A.W ada disini.

Setelah selesai urusan mengambil kunci bilik, kami terus menuju ke bilik dan terus mandi. Aku tak sabar-sabar untuk pergi ke Majid Nabawi.
Selepas mandi dan bersiap, aku dan isteriku terus menuju ke Masjid. Masjid Nabawi tidak membenarkan Lelaki dan Wanita untuk masuk di pintu yang sama. Jadi kami berpakat untuk terus berjumpa di tempat yang dipersetujui.

Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan lancar ketika berada di dalam Masjid Nabawi. Sungguh seronok berada di sini dapat menjadi tetamu Junjungan Besar kita.

Sempadan antara kawasan Raudhah. Karpet merah diluar kawasan
manakala karpet hijau di dalam kawasan Raudhah.

Tiang masjid yang mempunya kelopak emas
di dalam kawasan Raudah

Karpet hijau di dalam Raudhah

Mehrab Nabi

Pemandangan di dalam Masjid Nabawi

Di luar Masijid Nabawi

Hari-hari berikutnya kami juga di bawa ke beberapa tempat di sekitar Madinah dan di luar kawasan Madinah untuk berziarah.

Jabal Uhud

Makam para syuhada di kawasan Jabal Uhud

Selama berada di Madinah, kami banyak menziarahi tempat-tempat bersejarah. Tidak ketinggalan untuk melawati Masjid Quba' dan Masjid Qiblatain.

Kami juga ada melawat ladang kurma dan pasar kurma ketika di Madinah. Kurma terbaik adalah Kurma Nabi (Kurma Ajwa).

Esok kami akan balik ke Malaysia selepas 15 hari berada di Tanah Suci...

Ikuti Travelog Umrah Ziarah Oman (TUZO) tidak lama lagi...