Saturday 21 September 2013

Cabaran Hidup Sepanjang Minggu


Kenapa tajuk macam tu ya... Minggu ini adalah minggu mencabar bagi diriku. Minggu ini aku kena menguruskan beberapa 'site renovation' di shah alam & klang. Bukan setakat itu sahaja, minggu ini juga aku kena selesaikan pembersihan tapak lot Olak Lempit untuk ditambak. Alhamdulillah, aku
berjaya selesaikan satu demi satu dengan izin-Nya dan dengan bantuan semua. Itu tak termasuk lagi krisis dalaman antara pekerja-pekerja...aduh aku juga yang kena selesaikan & proses 'renew' permit pekerja..pening aku dibuatnya. Cabaran itu ditambah pulak dengan kehilangan sekejap isteri tercinta selama 3 hari kerana berkursus dari 19-21 Sept.. Aku tak kisah sangatlah dia pergi kursus tu..tapi 20 Sept tu besday aku lah..hari Khamis mlm Jumaat pulak tu  . Siapa yang tak 'tension'. Kerja dahlah satu hal...ini pulak satu hal lagi... Tapi tak apa.. SABAR adalah segalanya..

Lagi pun sepanjang minggu ini aku banyak belajar dari apa yang aku lalui..
1. Sesungguhnya kita tak dapat lari dari masalah...oleh itu jangan lari dari masalah itu..Hadapinya dengan menjadikan MASALAH kepada hanya satu SITUASI yang perlu diSELESAIkan.
2. Banyak berSABAR dalam menghadapi CABARAN dan setiasa MEMINTA pertolongan daripada-Nya.
3. Hadapi segala MASALAH SITUASI satu per satu.
4. Ambil dan buat TINDAKAN terhadap SITUASI tersebut. Jangan menangguh kerana ia akan balik kepada kita.
5. Sentiasa terSENYUM kerana ia mengubat HATI kita. 

Banyak lagi pengajaran sepanjang minggu ini...nantilah bila-bila aku kongsikan lagi..


Tengok-tengoklah ya 'update' kerja-kerja aku tu..

No comments:

Post a Comment